Gotische letters

Het “Schrifterlass”, waarmee Bormann de gotische letters verbood. Let op het briefhoofd.

Ik heb bepaald niet te klagen over de reacties die ik krijg van de mensen die reageren op deze blog. Het is leuk als mensen een stukje over een nieuwe museumafdeling beantwoorden met de opmerking dat ze er eens langs zullen gaan. Iemand heeft me eens een bijdrage over antieke wetenschappelijke instrumenten gestuurd die ik nog zal gaan gebruiken op de Livius-website. De discussie over “1948”, waarvan ik vermoedde dat die heftig kon worden, bleef binnen de grenzen van wat ik toelaatbaar vind.

Er zijn wel eens mafketels. Zoals degene die de verantwoordelijkheid voor de Holocaust en de Armeense genocide, half in scherts, legde bij de Nederlanders. Het stukje was, zoals opgemerkt door een van de lezers van deze blog, op minstens drie andere plekken op het internet te vinden. Dat leek me voldoende om het hier weg te halen.

En dan is er die vraag waarom ik een kop gebruik met gotische letters. Ik mocht vanmorgen de dag beginnen met het verwijt een neo-nazi te zijn. Het gebeurde niet voor het eerst en aangezien ik door een groep Iraniërs voor racist word uitgemaakt omdat ik de propaganda van de laatste sjah niet onderschrijf en omdat één van mijn boeken ooit is gerecenseerd op een website die Stormfront heet, is het verwijt vrij gemakkelijk te onderbouwen.

Het is de moeite niet waard het te weerleggen, maar het kan geen kwaad er nog eens op te wijzen dat de titel van deze blog een knipoog is naar Multatuli. Dat hoef je niet te weten, maar het is op deze blog te vinden op de logische plaats. Het is dus geen misselijke verwijzing naar de nationaal-socialistische partijkrant Völkischer Beobachter, wél naar de prachtige krantentitels die ze in Duitsland nu eenmaal hebben. Waarom hebben we in Nederland alleen fantasieloze titels als De Nieuwe Pers of De Correspondent, terwijl je ook kunt kiezen voor bijvoorbeeld Trierischer Volksfreund?

Een krant in de tijd van Multatuli zou koppen in gotische letters hebben gehad. De hierboven gebruikte “Fette Fraktur” werd in 1941 verboden door de nazi’s, die hadden ontdekt dat deze letter door Joden was ontworpen. Wie me aanwrijft een neo-nazi te zijn omdat de kop van deze blog is gezet in gotische letters, heeft echt iets niet begrepen.

De Amsterdamse Inquisitie aan de Nieuwmarkt
De Amsterdamse Inquisitie aan de Nieuwmarkt

Tot slot dit: al zou er werkelijk een bruine walm aan de Fette Fraktur hangen, dan nog kun je iets op het verleden terugveroveren. De kelders waarin de Inquisitie in Amsterdam haar gevangenen verhoorde, zijn nu in gebruik als supermarkt. De voormalige Lebensborn Klinik aan het Museumplein is nu een bedrijfspand, het hoofdkantoor van de SD is in gebruik als school.

Geschiedenis is een prachtig vak, en enige kennis ervan verhoogt de levensvreugde, maar we zijn er niet de gevangene van.

4 gedachtes over “Gotische letters

  1. MNbn

    “binnen de grenzen van wat ik toelaatbaar vind”
    Gelukkig, want ik ken mezelf – ik zoek die grenzen nogal eens op en vooral als ik geïrriteerd ben. Het helpt ook niet dat twee sites waar ik mijn irritatie-ei altijd kwijt kon er mee zijn opgehouden.

    Gotische letters dus neo-nazi is wel een heel opmerkelijk non-sequitur.

    “werd in 1941 verboden door de nazi’s”
    Hé, dat wist ik niet.

  2. Mike

    Voor mij is een Jonablog meestal een prettige warme douche, dus ga lekker zo door het stof van mijn hersens te spoelen.

  3. H.J.Vrielink

    Ik ging eens met een vergrote foto van het wervingskantoor van de Waffen-SS de ABN Amrobank op de hoek van de Dam/Nieuwendijk binnen en vroeg de dame achter de balie: “Weet u waar u werkt ?”
    Ze zei: “bij de ABN AMRO.” waarop ik haar de foto liet zien.
    Haar gezicht maakte mijn hele dag weer goed.

Reacties zijn gesloten.