Het zwaard van imam Ali

Even een blogje over een vraag die gisteren bij me opkwam. Hierboven ziet u imam Ali, de schoonzoon van Mohammed. Na de dood van de profeet in 632 werd hij, volgens de diverse islamitische tradities, gepasseerd voor het kalifaat, dat in handen kwam van achtereenvolgens Abu Bakr (tot 634), de grote veroveraar Omar (634-644) en Othman (643-656), de samensteller van de Koran. Toen de laatste werd vermoord, werd Ali alsnog heerser van de gelovigen.

Het kwam tot een conflict met de familie van Othman, die Ali voor de moord verantwoordelijk hield, maar na een onbesliste veldslag kwam er een commissie van wijze mannen die de kwestie zou beoordelen. Ali ging akkoord en dat kostte hem in 661 het leven. Het kalifaat, zo vond zijn moordenaar, was een goddelijke instelling die niet onderworpen mocht worden aan menselijke beoordeling. Sindsdien zijn er moslims geweest die de familie van Othman, de Umayyaden, erkenden als heersers. Dit werd het kalifaat van Damascus en dit zijn de soennieten.

In Iran, dat de islam op eigen voorwaarden wilde aannemen, steunde men de claims van de afstammelingen van Ali: eerst Hassan, toen de Huseyn die bij Kerbala om het leven kwam en zo voort. Dat werden de sji’ieten en in Iran zult u vaak posters als de bovenstaande zien.

Mij gaat het vandaag om een detail. Imam Ali heeft vaak een zwaard in de hand. Dat heeft dan twee punten. Ik probeer te bedenken wat het nut van zo’n dubbele punt kan zijn. De schermer die ik erom vroeg, wist het niet. Nog nooit heb ik zo’n zwaard in een museum gezien, wat je toch wel zou verwachten als er iets voordeligs bij is. Wie heeft een idee?

12 gedachtes over “Het zwaard van imam Ali

  1. Saskia Sluiter

    De schede heeft twee punten. Volgt daaruit automatisch dat het zwaard ook twee punten heeft?

  2. A. den Teuling

    Een vildersmes heeft/had ook twee punten , maar veel minder spits dan de hier afgebeelde. Het is het attribuut van de heilige Bartholomeus. Het is een lang krom en breed mes, net als een klein model zwaard. Misschien heeft het zich tot deze aparte vorm van het zwaard ontwikkeld.

  3. Jacob Krekel

    Over het zwaard kan ik geen bijdrage leveren, maar op een ander punt is een kleine corretie op zijn plaats:
    “In Iran, dat de islam op eigen voorwaarden wilde aannemen, steunde men de claims van de afstammelingen van Ali: eerst Hassan, toen de Huseyn die bij Kerbala om het leven kwam en zo voort. Dat werden de sji’ieten en in Iran zult u vaak posters als de bovenstaande zien.”
    Bij mijn weten was Iran in de middeleeuwen zeer overwegend soennitisch en is het pas in de moderne tijd, onder de safawieden, sjiïtisch geworden

    1. Raymond Haselager

      Is er dan wel een continuïteit in het sjiisme ? Of is er sprake van een constructie achteraf ?

  4. Ben Spaans

    Inderdaad. Richard Kapuscinski lijkt een van de bronnen geweest te zijn die het verhaal van het omarmen van het sjiisme als soort verzetsideologie door de overwonnen Perzen na de Arabische verovering verspreid heeft, in ‘De Sjah aller Sjah’s’. Ondergetekende heeft het daarom jarenlang aangenomen, bijvoorbeeld.
    Of Kapuscinski het zelf bedacht heeft, of overgenomen van een Iraanse bron zou ik niet weten.

  5. Raymond Haselager

    Het is misschien een idee deze vraag aan een smid voor te leggen. Ik zal kijken of ik er één kan vinden die ervaring heeft met zwaarden en ik zal hem dan deze link toesturen.

  6. Raymond Haselager

    Wat wel direct opvalt is dat het een kromzwaard is, bedoeld om te slaan. Er is dus geen praktische reden dat het zwaard één punt zou moeten hebben.

Reacties zijn gesloten.