It Belongs in a Museum

Frankische schijffibula (Rheimisches Landesmuseum, Bonn)

Mooi hè, deze broche. Ik fotografeerde haar in het Rheinisches Landesmuseum in Bonn. Het voorwerp is gevonden bij Wezel, tegenover Xanten aan de Rijn, en komt uit een vrouwengraf uit de Merovingische tijd. Afgezien van deze gouden broche – de technische term is “schijffibula” – was er ook een ring, een goudstuk dat als hanger werd gebruikt, een koperen armband, een gordel en een doosje waarin een amulet had gezeten. Dat was er niet, dus niet alle voorwerpen zijn geborgen.

In elk geval: de overledene was een chique Frankische dame. Dat blijkt natuurlijk vooral uit de broche, die is gemaakt met een goudsmeedtechniek die bekendstaat als granaat-cloisonné. Als ik het goed begrijp werden daarbij draadjes over de schijf gelegd en vastgesoldeerd, waardoor kleine hokjes ontstonden, die vervolgens werden gevuld met stukjes glas, granaat en andere mineralen. Ik weet niet of ik het helemaal correct uitleg maar de reageerpanelen staan voor u open.

Ik schreef dat ik het voorwerp fotografeerde in het museum te Bonn. Het had weinig gescheeld of het was daar nooit te zien geweest, want het is opgegraven door iemand zonder vergunning. Of die zelf op het idee kwam het naar een museum te brengen of dat het door de politie is gevonden, vertelde het museum niet. In elk geval is het voorwerp op z’n plek. Voor alle archeologische voorwerpen gelden immers de woorden die een wijs man ooit sprak: “It belongs in a museum.”

[Dit was het 405e voorwerp in mijn reeks museumstukken. Het wordt gereblogd op #GrondslagenNet, de groepsblog van archeologen, classici en oudhistorici.]

5 gedachtes over “It Belongs in a Museum

  1. Saskia Sluiter

    Waarop andere, minder wijze mannen dan in hun bezuinigingsdrift afgeven als ‘een verzameling potten en pannen’.
    Maar goed. Al die spiralen en gevlochten kringels doen nogal denken aan het zgn. Keltisch vlechtwerk. Is hier sprake van beïnvloeding of was het een Europees fenomeen dat een Keltische naam kreeg?

  2. A. den Teuling

    Het vlechtwerk is niet specifiek (Iers) keltisch, maar noord-europees. De vikingperiode en de vroege christelijke middeleeuwen in Scandinavië kennen veel verschillende typen, die allemaal de knopen, vlechtwerken en slingers gemeen hebben. Vandaag toevallig een gigantische vikingtentoonstelling bezocht in het Historisch museum in Stockholm, en weer geconfronteerd met de Borre, Ringerike en Urnes stijl, allemaal met verschillende soorten krullen.

    1. Raymond Haselager

      Het positieve dat ik er aan kan toevoegen is dat er op Catawiki ook heel veel falsificaties staan.

Reacties zijn gesloten.